Latest Single - Lelaki Atas Awan



Monday, August 10, 2009

Bi-Pop


Ada Chemistry!

Peminat boleh kata apa saja tetapi jangan sampai tunangan Diddy Hirdy marah

Oleh Suzan Ahmad

BAHASA tubuh dan keserasian yang dipancarkan dua penyanyi muda yang sedang mula mencari tapak di persada arena seni muzik tanah air cukup semula jadi. Hampir terpedaya jika tidak diberitakan pertama kali mereka bertemu adalah ketika masuk studio untuk menyempurnakan single terbaru Shamsul Hirdy Muhid, 24, atau lebih senang di sapa Diddy Hirdy berjudul Biar Diddy Sambung.

Boleh diterima akal memandangkan si bunga berasal dari tanah seberang (Indonesia) manakala si kumbang pula anak jati Kuala Lumpur.

“Terus terang Diddy katakan, pertama kali kami bertentang mata dan bertegur sapa adalah di studio sewaktu merakamkan single ini pertengahan Jun lalu. Memang kami agak malu-malu pada mulanya. Maklum selama ini hanya mengenalinya menerusi pembacaan dan cerita teman. Ternyata Wangi seorang yang cukup menghormati orang biarpun usia kami tidak pun banyak beza,” jelasnya yang mengakui semakin mereka mesra semakin terserlah sikapnya yang periang dan gila-gila.

Idea menampilkan Wangi dalam single nyanyian Diddy dicetuskan komposer, penerbit juga anggota Fabulous Cats, Cat Farish yang juga pencipta sepenuhnya lagu Biar Diddy Sambung. Merehatkan sebentar kerjaya lakonan ternyata membuktikan keutamaan terhadap nyanyian yang sekian lama berakar umbi.

“Lakonan perlu direhatkan buat sementara memandangkan sekarang ini dua projek membabitkan muzik bergerak serentak. Pertamanya album solo berkonsep modern pop yang membabitkan komposer seperti Aizat, Nurfatimah dan Audi Mok dan keduanya projek album duet yang masih berjalan dan dalam peringkat mengumpulkan bahan secukupnya,” kata anak muda itu.

Kelibat Diddy dalam bidang lakonan diakui cukup variasi dan dinamik. Jika dalam Rebab Tidak Bertali, membawa watak pemuda Kelantan yang pandai bermain Rebab dan bercakap dalam loghat Kelantan, Kasih Bebunga Lalang pula memerlukan pembawaan karakter yang emosi dan berat. Selain itu, Diddy turut membintangi Serakah Rashid, Otai (bual bicara), Sukun (semi-komedi) dan Jelma drama online yang sedang disiarkan di Gua.com.my

Jika Diddy Hirdy dibongkar bakatnya menerusi program realiti Akademi Fantasia, Wangi pula atau Wangi Julianda Indra Meida, 19, pernah menyertai Indonesia Idol. Gadis lincah kelahiran Bandung ini juga rela untuk bercuti seketika daripada pengajian dalam bidang pengurusan selama setahun di Universitas Padjajaran semata-mata untuk mengejar cita membina nama dalam bidang nyanyian.

“Sebelum rakaman single ini bermula, Cat sudah lama memperdengarkan kepada saya. Cat minta saya karang sedikit kata-kata dan nada-nada yang masuk dengan melodi lagu mungkin kerana itu proses rakaman tidak rumit dan berjalan lancar,” ceritanya yang diam tak diam sudah enam bulan bersama The Fabulous Cats.

Hasilnya, gandingan Diddy Hirdy menampilkan Wangi menerusi Biar Diddy Sambung mendapat sambutan cukup membanggakan selepas hanya beberapa minggu dimainkan di stesen radio tempatan dan sudah pun mula mendaki carta muzik popular stesen radio swasta tanah air.

Dalam pada kerjaya seninya menunjukkan graf yang positif, sebagai anak rantau Wangi akui, bukan mudah bagi keluarga untuk melepaskan anak gadis sepertinya berdikari dan mencari hala tuju diri di negara orang. Kerana itu juga, Wangi sering berulang alik ke kampung halaman sekali sebulan atau paling tidak pun, orang tuanya akan datang berkunjung setiap kali rindu menebal.

“Memang pada mulanya agak sukar untuk berjauhan dari keluarga, tetapi sekarang syukur saya pun menetap dengan rakan senegara yang sedang menuntut di sini, jadi lebih selesa,” jelasnya yang sedang memikirkan untuk menyambung pengajian di sini saja jika keadaan mengizinkan.

Ditanya mengenai perancangan kerjayanya, selepas Aidilfitri nanti, Fabulous Cats akan tampil dengan single terbaru album ketiga mereka Fabulous City yang berjudul Cinta Kosmik. Jika tiada halangan pihaknya bakal mempromosikan single dan album ini di Malaysia dan juga Indonesia.

Ditanya mengenai kemesraan yang semakin terserlah di antara Wangi dan Diddy sejak terbabit dalam kerjasama itu, jawab Wangi ringkas sambil menjeling Diddy dan ketawa, "Peminat boleh mengatakan apapun, tapi jangan sampai tunangan Diddy marah nanti ya."

8 comments:

Qarl said...

cool

diddy,

karl nk makan nasi briani next year k..

huhu..xnk nasi minyak... nasi briani

Qarl said...

btw, i'm not referring to WANGI laaa.. to ellen kan?

ANGAH said...

salam...

diddy..angah x sabo tunggu lagu single kedua "lelaki di atas awan". peminat skrang memahami artis kesayangan merka...kan..

all the best diddy!!!

Amir Rayyan said...

all the best bro.....take care...

Amiha Ayu said...

terbaik!!! lagu tu mmg best..
i think the chemistry shown very professionally la...
yelah, nak nyanyi duet mmg kena ada chemistry kan?

but i believe diddy pandai bawak diri kan?

stay you!

espree said...

thats a nice pose!

endless love said...

salam ziarah,
bestla lagu "biar diddy sambung"
first time dgr kat era
tengok tajuk lagu cam pelik
sambung ape ek?

ANGAH said...

salam...

SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADAN, SELAMAT BERSAHURM, SELAMAT BERPUASA & SELAMAT BERTARAWIH....


all the best bro!